Information storage formats

فرمت های ذخیره سازی اطلاعات را بهتر بشناسیم

فرمت های ذخیره سازی اطلاعات

فرمت های ذخیره سازی اطلاعات چیست ؟ بهترین فرمت برای تصاویر کدام است ؟ فرمت های مختلف چه تفاوت و مزایایی دارن ؟ فرمت های ذخیره سازی صوت چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی و توضیح فرمت های ذخیره سازی اطلاعات بپردازیم و در صورت هر گونه سوال می توانید با مرکز بازیابی اطلاعات تماس بگیرید.

بررسی انواع فرمت های تصویری ؛ AVI ، MKV و MP4 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

آیا تا به حال دلیل وجود انواع فرمت های تصویری برایتان سوال شده است؟ مگر امکان توافق بر سر یک فرمت و استفاده همیشگی از آن در همه جا وجود ندارد؟ برای فایل‌های ویدیویی، پسوندهای زیادی وجود دارند. اگرچه برخی از آن‌ها منسوخ شده و دیگر کاربردی ندارند، اما هنوز تعداد قابل توجهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرایطی را در نظر بگیرید که یک فایل ویدیویی تنها در یک فرمت موجود است، آن هم فرمتی که توسط دستگاه شما پشتیبانی نمی‌شود!

به عنوان نمونه ممکن است یک فایل ویدیویی را با فرمت MOV دریافت کرده و مشاهده کنید تلویزیون هوشمند قدیمی شما از آن پشتیبانی نمی‌کند. در این زمان مجبورید تا به جای تماشای ویدیو در تلویزیون عریض و بزرگ خود، به تماشای آن در لپ تاپ کوچکتان رضایت دهید. این تنها مثال کوچکی از زمان‌هایی است که همه ما برای پخش یک فایل ویدیویی به مشکل برخورد کرده‌ایم.

درک انواع فرمت های تصویری و کدک‌ها

فایل‌های چندرسانه‌ای از دو بخش ظرف و کدک تشکیل شده‌اند. تفاوت بین این دو، همان چیزی است که بیشتر کاربران را سردرگم می‌کند، اما وقتی فرق میانشان را متوجه شوید، دلیل ارجحیت برخی از انواع فرمت های تصویری و کدک‌ها به بقیه را درک خواهید کرد. وقتی یک فایل ویدیویی را به همراه یک پسوند مشاهده می‌کنید، در واقع در حال مشاهده نوع ظرف آن هستید. نوع ظرف مشخص می‌کند چه نوع دیتایی باید در فایل نگهداری شده و همچنین این دیتا چگونه در درون فایل مرتب شود. به عنوان مثال، ممکن است یک فرمت ظرف، فقط برای یک ترک ویدیویی، یک ترک صوتی و یک زیرنویس فضا داشته باشد. نکته اینجاست که نوع ظرف، به طور حتم نحوه کد شدن دیتا را مشتخص نمی‌کند. اما منظور از کد شدن در اینجا چیست؟

یک فیلم خام، حجم بسیار بسیار زیادی دارد و ممکن است یک ترک یک دقیقه‌ای، بسته به رزولوشن و نرخ فریمی آن، تا چندین گیگابایت فضا اشغال کند. به همین دلیل ترک‌های ویدیویی می‌بایست پیش از رایت شدن بر روی سی دی و یا قرارگیری در اینترنت به منظور دانلود، تا رسیدن به یک حجم معقول فشرده‌ شوند. متدهای فشرده‌سازی زیادی وجود داشته و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. وقتی درباره کدک ویدیو صحبت می‌کنیم، موضوع اصلی بحث درست تفاوت میان روش‌های فشرده‌سازی است. نکته مهم اینجاست که فایل‌های ظرف می‌توانند چندین کدک را پشتیبانی کنند.

همینجاست که مشکلات پخش به خاطر وجود انواع فرمت های تصویری و کدک‌ها ظهور می‌کنند. حتی اگر دستگاه شما نحوه خواندن فرمت ظرف ویدیوی MP4 را بداند، بعید نیست تا از نحوه رمزگشایی ترک ویدیویی درون این فایل MP4 اطلاعی نداشته باشد. این ترک ممکن است به صورت Xvid ،x264 و یا x265 رمز شده باشد. یک مشکل متداول دیگر، عدم توانایی دستگاه برای خواندن ترک صوتی است که ممکن است به وسیله یکی از بی‌شمار متدهای فشرده‌سازی رمز شده باشد.

ظرف‌های ویدیویی متداول

اگرچه از زمان وجود سیستم‌های کامپیوتری انواع فرمت های تصویری معرفی شده و برخی از آن‌ها هنوز وجود دارند، اما تعداد انگشت‌ شماری به صورت روزمره و متداول استفاده می‌شوند. وقتی یک فایل را از اینترنت دانلود می‌کنید، به احتمال ۹۹ درصد نوع ظرف آن یکی از سه مورد زیر است.

  • (AVI (Audio Video Interlaced : این ظرف برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط مایکروسافت معرفی شد. ویدیوهای با پسوند AVI را باید محبوب‌ترین فایل‌های چندرسانه‌ای در کل دهه ۹۰ و همچنین ابتدای دهه ۲۰۰۰ دانست. این ظرف تنها قادر به جای دادن ترک‌های ویدیویی و صوتی بوده و حتی قادر است تا چندین ترک را در خود جای دهد، اما ویژگی دوم آن کمتر استفاده می‌شود. قابلیت خواندن فایل‌های با پسوند AVI تقریبا جهانی است، اما برخی از محدودیت‌های آن در پشتیبانی از روش‌های فشرده‎سازی، کار با AVI را کمی مشکل می‌کند.
  • (MKV (Matroska Video Container : برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ شاهد این فرمت بودیم. فرمت Matroska علاوه بر رایگان بودن، یک استاندارد متن باز نیز محسوب می‌شود و به همین دلیل با گذر زمان به روز باقی مانده است. MKV تقریبا تمامی کدک‌های ویدیویی و صوتی را در خود جای می‌دهد، علاوه بر اینکه از چندین زیرنویس نیز پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از منوهای DVD و دسته‌بندی ویدیوها را باید از دیگر امکانات MKV عنوان کرد که آن را به انعطاف‌پذیرترین فرمت کنونی تبدیل کرده‌اند. به عنوان نمونه، یک DVD را در نظر بگیرید که شامل چند ویدیو است و دسترسی به تمامی آن‌ها از طریق یک منوی شکیل ممکن شده است. اگرچه محبوبیت این فرمت ظرف در حال افزایش است، اما هنوز به صورت جهانی پشتیبانی نمی‌شود.
  • MP4 (MPEG-4 Version 2) : این فرمت ظرف برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ معرفی و دو سال بعد مجددا بازنویسی شد. نزدیک‌ترین ظرف به MP4 را باید QuickTime دانست، چرا که هر دو از فرمت MPEG-4 استفاده می‌کنند. به هر حال MP4 خیلی سریع جای QuickTime را گرفت و با سرعت زیادی با گذر زمان پیشرفت کرد. اگرچه این ظرف از کدک‌های ویدیویی و صوتی بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند، اما اغلب شاهد استفاده از کدک‌های ویدیویی H.263 و H.264 و همچنین کدک صوتی AAC در آن هستیم. پشتیبانی از زیرنویس را باید دیگر قابلیت MP4 دانست.

انواع کدک‌های ویدیویی

هنوز کل دنیا درباره استفاده از یک متد رمزنگاری و فشرده‌سازی به توافق نرسیده و استاندارد مشخصی در این باره وجود ندارد، اما خبر خوب اینجاست که اغلب ویدیوها یکی از چهار کدک ذکر شده در زیر را استفاده می‌کنند. خبر خوب دیگر، پشتیبانی از این چهار کدک توسط اغلب دستگاه‌ها و نرم افزارهای پخش‌کننده است.

  • WMV (Windows Media Video) : کدک WMV برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ و به عنوان کدک اختصاصی مایکروسافت معرفی شد تا در فرمت ظرف اختصاصی همین شرکت یعنی ASF مورد استفاده قرار بگیرد. فایل با پسوند WMV، در واقع یک ظرف ASF دارای یک ترک ویدیویی WMV است، اما ترک‌های ویدیویی WMV همچنین قابل ذخیره‌سازی در ظرف‌های AVI و MKV نیز هستند. اغلب دستگاه‌های مایکروسافت هنوز از این فرمت پشتیبانی می‌کنند، هر چند با گذر زمان شاهد کاهش محبوبیت آن هستیم.
  • Xvid (H.263/MPEG-4 Part 2) : این کدک برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک استاندارد متن باز و رقیب جدی کدک DivX معرفی شد و در مدت زمانی کم، به محبوبیتی باورنکردنی رسید. با استفاده از Xvid می‌توان حجم فیلم‌های DVD را تا رسیدن به حجم CD کاهش داد، بدون اینکه کیفیت، کاهش قابل توجهی پیدا کند. پشتیبانی از Xvid توسط بسیاری از پخش‌کننده‌ها، مزیت دیگر این کدک است.
  • x264 (H.264/MPEG-4 AVC) : این کدک برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. H.264 را باید شناخته شده‌ترین استاندارد رمزنگاری در ویدیوهای Blu-ray و همچنین محبوب‌ترین استاندارد رمزنگاری در سیستم‌های پخش آنلاین دانست. در مورد محبوبیت و کاربرد این کدک، کافی است بدانید سرویس‌های پخش آنلاینی همچون YouTube و Vimeo از H.264 استفاده می‌کنند. x264 در واقع یک پیاده‌سازی منبع باز برای این کدک است که به ازای ارائه کیفیت بالا، حجم معقولی را اشغال می‌کند.
  • x265 (H.265/MPEG-H HEVC) : در بین انواع فرمت‌ها و کدک‌های تصویری ، H.265 را باید جدیدترین دانست که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ به عنوان کدک بهبود یافته H.264 معرفی شد. در H.265، شاهد افزایش فشرده‌سازی به میزان دو برابر هستیم، در حالی که کیفیت آن همچنان همانند H.264 باقی مانده است. پشتیبانی از رزولوشن‌های بالا تا ۸K را باید برتری محض این کدک دانست. در واقع H.265، بهترین کدک عرضه شده تا امروز است، چرا که از بالاترین رزولوشن‌ها پشتیبانی کرده و از طرفی دیگر، فشرده‌سازی فوق‌العاده زیادی دارد. x265 پیاده‌سازی منبع باز این کدک است. از آنجایی که برخلاف بسیاری از انواع فرمت های تصویری و کدک‌ها، تنها ۴ سال از زمان معرفی H.265 می‌گذرد، تعداد زیادی از دستگاه‌ها و پخش‌کننده‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

 

بر اساس کدک انتخاب شده، تعادل متفاوتی میان کیفیت ویدیو و همچنین سایز فایل برقرار می‌شود. به همین دلیل است که فردی می‌تواند یک فیلم Blu-ray با رزولوشن ۱۰۸۰p را با اندازه کمتر از دو گیگابایت ایجاد کند، در حالی که ممکن است حجم نهایی فیلم مشابه فردی دیگر، با وجود استفاده از رزولوشن پایین‌تر در حد ۷۲۰p، بیش از پنج گیگابایت باشد! کیفیت بالاتر ویدیوهای Vimeo در مقایسه با Youtube با وجود استفاده از رزولوشن‌های برابر، توجیح یکسانی دارد. روش کدبندی ویدیو و فشرده‌سازی آن فوق‌العاده مهم است.

بهترین فرمت ذخیره سازی تصاویر بهتر است؟

در دو شرایط، محبورید تا انواع فرمت های تصویری را سبک و سنگین کنید :

  • شرایطی که در حال ایجاد یک فایل ویدیویی بوده و می‌بایست قابلیت پخش و همچنین مزایا و معایب انواع فرمت های تصویری و کدک‌ها را در نظر بگیرید. این موضوع که چند درصد از کاربران قادر به پخش یک کدک خاص هستند، اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. بعد از آن، باید به فکر افزایش کیفیت و از طرفی کاهش حجم باشید تا کاربران بیشتری آن را دانلود کرده (حجم کمتر) و بیشتر تحت تاثیر ویدیو قرار بگیرند (کیفیت بالاتر).
  • شرایطی که در حال دانلود یکی فایل بوده و بین انواع فرمت های تصویری به شما حق انتخاب داده شده است. ابتدا باید امکان پخش آن را در نظر گرفته و سپس تعادل میان حجم و کیفیت را اولویت قرار دهید. کیفیت بالا به ازای اشغال چند گیگابایت فضا، بی‌فایده است.

برای ظرف، MP4 را انتخاب کنید تا خیالتان از بابت امکان پخش و پشتیبانی جهانی آن راحت باشد. از طرفی دیگر، محبوبیت فوق‌العاده بالای MKV به دلیل ارائه امکانات بیشتر و همچنین انعطاف‌پذیری بالا غیر قابل انکار است. باید رفته رفته به فکر مهاجرت از MP4 به MKV باشید.

برای کدک ویدیو، بهترین پیشنهاد H.264 است، چرا که پشتیبانی گسترده‌ای داشته و تعادل بسیار قابل قبولی بین کیفیت و حجم برقرار می‌کند. از آنجایی که در آینده نه چندان دور رزولوشن‌های ۴K و حتی ۸K به صورت متداول درخواهند آمد، باید در آن زمان به فکر مهاجرت از H.264 به H.265 باشید.

 

فرمت‌های  ذخیره سازی صوتی

فرمت صوتی در واقع داده‌هایی است که درون یک فایل صوتی قرار گرفته‌ است. این داده‌ها عوامل تاثیر گذار بر کیفیت و حجم فایل مورد نظر هستند.

به طور کلی تمامی فرمت‌های صوتی به سه بخش مختلف تقسیم می‌شوند:

  1. فرمت‌های صوتی فشرده نشده
  2. فرمت‌های صوتی فشرده شده دارای اتلاف
  3. فرمت‌های صوتی فشرده شده بدون اتلاف

sound file formats

فرمت‌های  ذخیره سازی صوتی فشرده نشده

این دسته از فرمت‌های صوتی بدون کوچک‌ترین عملیات فشرده سازی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و با نام PCM شناخته می‌شوند. از معروف‌ترین و پر کاربردترین فرمت صوتی فشرده نشده می‌توان فایل‌های WAV را نام برد. بیشترین استفاده از این نوع فایل‌ها در دیسک‌های کامپکت صوتی بوده است. دیسک‌هایی که چیزی حدود ۸۰ دقیقه ظرفیت دارند و اجازه می‌دهند تا فایل‌های صوتی با توجه به این مقدار ظرفیت بر روی آن‌ها قرار بگیرند و این موضوع به این معناست که این دیسک‌ها می‌توانند حدود ۱۹ قطعه فایل صوتی ۴ دقیقه‌‌ای را بر روی خود ذخیره کنند. از گفته‌های بالا می‌توان به حجم تقریبا زیاد این سری از فایل‌های صوتی پی برد که البته با عدم فشرده سازی این موضوع امری طبیعی است.

فرمت‌های  ذخیره سازی صوتی فشرده نشده

کیفیت این فایل‌های صوتی به مراتب از تمامی فرمت‌های صوتی فشرده شده دارای اتلاف، بالاتر است و جزییات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این نوع فایل‌ها در حال حاضر طرفداران تقریبا زیادی دارند و اکثر آلبوم‌های موسیقی بر روی دیسک‌های نوری، با این فرمت صوتی عرضه می‌گردند. استفاده از این نوع‌ فایل‌ها به دلیل حجم بالا، برای کاربری در اینترنت مناسب نخواهد بود.

مورد دیگری که در کیفیت یک فایل صوتی تاثیر می‌گذارد، بیت‌ریت است. این مقدار برای فرمت‌های مختلف یک بازه مشخص دارد و هر چه مقدار این بازه بیشتر باشد، فایل صوتی مورد نظر می‌تواند کیفیت بهتری را ارایه دهد. فایل‌های WAV می‌توانند بیت‌ریتی بین ۴۰۰Kbit/s تا ۱۴۱۱Kbit/s داشته باشند.

فرمت‌های صوتی فشرده شده دارای اتلاف

تقریبا محبوب‌ترین فرمت‌های صوتی در این بخش قرار می‌گیرند. این دسته از فایل‌ها کاملا فشرده شده هستند که همین موضوع حجم‌شان را بسیار کاهش می‌دهد. اما در کنار این کاهش حجم شاهد حذف بخش‌هایی از جزییات این دسته از فایل‌های صوتی نیز هستیم که همین قضیه بر روی کیفیت خروجی تاثیر خواهد گذاشت. یکی از محبوب‌ترین فایل‌های صوتی با این فرمت، MP3 است. محبوبیت فایل‌های MP3 به دلیل ارایه کیفیت مناسب در کنار حجم کم بوده است. علاوه بر این همین کم حجم بودن‌شان، کاربری در فضای اینترنت را بسیار آسان کرده است. فایل‌های MP3 از بیت‌ریت‌ ۳۲Kbit/s تا ۳۲۰Kbit/s پشتیبانی می‌کنند. همان طور که می‌بینید میزان بیت‌ریت این فرمت صوتی در مقابل فرمت‌های صوتی فشرده نشده، بسیار ناچیز است.

یکی دیگر از فرمت‌های صوتی محبوب موجود در این بخش، M4A است که تقریبا مشابه MP3 بوده اما توانایی پشتیبانی از بیت‌ریت ۲۵۶Kbit/s به بالا را ندارد. M4A فرمت اصلی و شناخته شده آی‌تونز اپل است و تمامی آلبوم‌ها و موزیک‌های موجود در آن‌ با این فرمت در دسترس خواهند بود.

فایل‌های M4A فشرده‌تر از MP3 هستند که همین موضوع باعث کم‌تر شدن حجم کلی‌ آن در برابر MP3 شده است. البته کیفیت هر دو فرمت فوق به یک اندازه بوده و با بیت‌ریت برابر آن‌چنان تفاوتی با هم ندارند.

تقریبا می‌توان گفت تمامی پخش کننده‌های موزیک از فرمت‌‌ MP3 پشتیبانی می‌کنند. M4A هم به خوبی پشتیبانی می‌شود، اما تعدادی از پخش‌کننده‌های خانگی و خودرو با این فرمت مشکل دارند.

فرمت‌های صوتی فشرده شده بدون اتلاف

این دسته از فرمت‌ها را به کاربرانی که طرفدار دو آتیشه موزیک هستند، پیشنهاد می‌کنم. فایل‌های موجود در این دسته از فرمت‌های صوتی، فشرده شده ولی بدون افت کیفیت و حذف اطلاعات صوتی هستند. در واقع می‌توان گفت ترکیب دو بخش قبلی، این فرمت صوتی را می‌سازد. خبری از افت کیفیت MP3 و حجم بالای WAV در این سری از فایل‌ها نیست.

FLAC یکی از معروف‌ترین فرمت‌های فشرده‌ شده بدون اتلاف است. بیت‌ریت در این فایل‌ صوتی مانند WAV می‌تواند چیزی بین ۴۰۰Kbit/s تا ۱۴۱۱Kbit/s باشد. حجم هر فایل FLAC بیشتر از MP3 و کم‌تر از WAV است که البته این میزان به بیت‌ریت نیز بستگی خواهد داشت. با این وجود باز هم برای فضای اینترنتی این فرمت آن‌چنان قابل استفاده نخواهد بود.

تقریبا تمامی پخش‌کننده‌ها به جز دستگاه‌های اپل از این فرمت به راحتی پشتیبانی می‌کنند. FLAC توسط اپل موزیک شناخته نخواهد شد و برای اجرای این فایل بر روی آیفون خود می‌بایست از برنامه‌های جانبی استفاده کنید.

هنوز کاملا متوجه نشده‌اید که کدام فرمت از فایل‌های صوتی مناسب شما خواهد بود؟

  • اگر هدفون‌ گران قیمت دارید و می‌خواهید به موزیک‌هایتان همان طور که باید شنیده شوند، گوش فرا دهید به شما فایل‌های صوتی با فرمت flac را پیشنهاد می‌کنم.
  • اگر کیفیت و حجم مناسب را در کنار هم می‌خواهید، بهتر است از فایل‌های صوتی با فرمت mp3 استفاده کنید.
  • در آخر اگر محدودیت حجمی دارید و می‌خواهید فایل مورد نظرتان حجم کمتری داشته باشد از دو فرمت m4a و mp3 با بیت‌ریت کم‌تر از ۱۹۲ استفاده کنید.

در چند سال گذشته دوربین های عکاسی دیجیتال از اسباب بازی های دیجیتال به ابزاری تکامل یافته تبدیل شده اند که انقلابی را در دنیای عکاسی به وجود آورده است. از همین روست که این شگفتیهای دیجیتال انواع جدیدی از اصطلاحات را در برابر میلیونها کاربر قرار داده اند. بسیاری از عکاسان – چه با تجربه و چه تازه کار – مجبور شده اند که وقت بگذارند و این اصطلاحات جدید را یاد بگیرند. اگر با فایلهای بنیادی عکاسی بهتر آشنا شوید عکسهای بهتری را می توانید تهیه کنید. فشرده سازی کامپیوترها تصاویر دیجیتالی شده را در دهها فرمت مختلف ذخیره میکنند. شاید بپرسید چرا دهها نوع فایل وجود دارد. پاسخ کوتاه آن است که نظرات سازندگان نرم افزار و تولید کنندگان سخت افزار درباره خصوصیاتی که بهترین تصاویر را به وجود می آورند اغلب متفاوت است و در نتیجه آنها روشهای متفاوتی برای آرشیوسازی عکسها ابداع کرده اند. مساله اندازه فایل نیز وجود دارد.

فرمت‌های  ذخیره سازی تصاویر

عکسهای دیجیتال همچون سایر انواع فایل چند رسانه ای، فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند و در نتیجه سازندگان نرم افزار باید تکنیکهائی را ابداع کنند که داده های عکسها را کمتـر می سـازد تا ذخیره سازی و استفاده از آنها را آسانتر کنند. از همین روی ، نحوه فشرده سازی داده ها Compression در موقع مقایسه فرمتهای مختلف اهمیت دارد. فشرده سازی تصاویر در دو گروه اصلی طبقه بندی شده است: فشرده سازی بی اتلاف Lossless Compression و فشرده سازی با اتلاف .Lossy Compression فشرده سازی بی اتلاف، همچنان که از نامش پیداست، یک فایل تصویری را بدون حذف داده های آن فایل کوچک می کند – آنها اندازه فایل را به گونه ای کوچک می کنند که به نرم افزار شما امکان می دهند داده های تصویر را ، بیت به بیت بازسازی کنند تا فایل اصلی بر روی کامپیوتر شما بیاید. فشرده سازی بی اتلاف صرفا حشو داده ای در یک تصویر را کاهش می دهند. به عنوان مثال، این فرمتها پیکسلهائی را می یابند که دقیقا تون رنگ آبی یکسان را دارند و به جای چندبار ذخیره اطلاعات آن رنگ، الگوریتمهای فشرده سازی بی اتلاف، این اطلاعات را یک بار ذخیره می کنند و به جای رنگ تکراری یک علامت می گذارند. کامپیوتر شما از آن علامت های صرفه جوئی کننده در فضای ذخیره برای بازسازی تصویر اصلی بهره می گیرد.

با وجود این، نظر به اینکه در کمتر تصویری تعداد موارد دارای رنگ یکسان زیاد است، روشهای فشـرده سازی بی اتلاف خیلـی کارآمد نیستند و آنها به ندرت می توانند اندازه تصویر را نصف کنند. فرمت های فشرده سازی با اتلاف در کوچک کردن اندازه تصویر بسیار بهتر عمل می کنند. علت آن است که تکنیک های فشرده سازی با اتلاف در عمل بخشی از داده های اصلی تصویر را دور می اندازند. نتیجه فایلی شبیه به تصویر اصلی، اما مقدار داده های آن بسیار کمتر از داده های تصویر اصلی است. با این همه، وقتی بخواهید یک چاپ دقیق از تصویر فشرده شده داشته باشید یا وقتی بخواهید روی بخشهائی از تصویر زوم کنید مشکل به وجود می آید؛ بدون آن داده های دور ریخته شده نمی توانید تصویر کاملا برابر اصل را به وجود بیاورید. از لحاظ کلی، فرمتهای فایلی که از فشرده سازی بدون اتلاف بهره می گیرند برای تصاویری که میخواهید چاپ شوند عالی هستند زیرا بهترین دقت را دارند و همه جزئیات ثبت شده تصویر را نگه می دارند. اما فرمتهای فایلی که از فشرده سازی با اتلاف بهره می گیرند برای کاربردهای اینترنت و ایمیل عالی عمل می کنند.

اگر با فرمتهای فایل زیر آشنا باشید بهتر خواهید توانست که در مورد کارهای تصویری خود تصمیم بگیرید. پادشاهی JPEG دوربین های عکاسی دیجیتال عکسهای خود را در سه فرمت فایل اصلی ضبط می کنند: JPEG , TIFF و RAW. این فرمتهای فایل امکانات بسیار متفاوتی دارند که باید موقع در نظر گرفتن نیازهای تصویری خود آنها را به خاطر بسپارید. یادآوری: JPEG و TIFF به ترتیب سرواژه عبارات زیر هستند: JPEG : Joint Photographic Experts Group TIFF : Tagged Image File Format رایج ترین فـرمت فـایل عکـاسی JPEG است که بسـط فایل < JPG.> را دارد.JPEG به JFIF نیز مشهور است که دقیق تر از اصطلاح متداول JPEG است. JFIF سرواژه عبارت زیر است: JFIF : JPEG File Interchange Format همچنان که می بینید JFIF نام درست این فرمت است زیرا JPEG به شیوه فشرده سازی این فرمت برای صرفه جوئی در فضای ذخیره اشاره دارد. با این همه، ما برای اهداف خود در این مقاله از همان اصطلاح مشهور JPEG بهره خواهیم گرفت.

چند دلـیل خـوب بـرای استقبال از JPEG وجود دارد. یک علت سازگاری آن است. فایل های JPEG تقریبا در همه برنامه های کاربردی تدوین و اصلاح تصویر، مرورگرهای وب و نشان دهنده های تصویر کار می کنند. از آن گذشته، فایلهای JPEG الگوریتم فشرده سازی ای را به کار می گیرند که می توانند فایل اصلی را ۱۰ تا ۲۰ بار با تضعیف کیفیت اندک فشرده کنند. JPEG یک فرمت فایل ۲۴ بیتی است ، بدین معنی که سه بایت نماینده هر پیکسل رنگ، یکی برای قرمز ، یکی برای سبز و یکی برای آبی است. نظر به اینکه هر بایت می تواند ۲۵۶ سایه متفاوت رنگ را بیان کند، برای هر پیکسل میتوان ۱۶ میلیون ترکیب رنگی مختلف را داشت. این مقدار داده ها برای یک فایل تصویری بسیار زیاد به نظر میرسد اما JPEG ها فرمتهای فشرده سازی با اتلاف هستند.JPEG در زمان بازسازی تصویر و دور ریختن داده های غیر ضروری، داده های فایل را به مربعهای با هشت پیکسل در هر ضلع تقسیم بندی می کنند. این مربعها برای چشم غیر مسلح قابل رویت نیست ، اما هر چه یک تصویر را بیشتر فشرده کنید و هر چه بزرگنمائی را در برنامه تصویرپردازی خود بیشتر کنید این مربعها را بهتر خواهید دید.

از همین روست که توصیه می شود تا جای ممکن از فشرده سازی سنگین استفاده نکنید. اکثر دوربین های عکاسی دیجیتال عکسها را به صورت فایلهای JPEG ذخیره می کنند، بدین معنی که فایلهای عکس اصلی شما پیش از آنکه آنها را به کامپیوتر انتقال بدهید تا اندازه ای فشرده می شوند. با وجود این، در اکثر موارد روی فشرده سازی کنترل خواهید داشت، زیرا تقریبا همه دوربین های عکاسی دیجیتال به شما امکان می دهند تنظیم کیفیت را ، مانند Super Fine , Fine یا Basic انتخاب کنید. همیشه از بالاترین کیفیت تصویر استفاده کنید تا فایلهای با کیفیت خوبی را برای کار روی کامپیوتر داشته باشید. اگر چنین فایلهائی خیلی سریع حافظه دوربین شما ( مانند یک کارت flash ) را پر کنند، یک حافظه با ظرفیت بیشتر بخرید. لازم است بدانید که عکاسی با JPEG بدین معناست که دوربین شما تنظیمهای وضوح، کنتراست ، اشباع رنگ، توازن سفیدی و مانند آن را بر روی تصویر شما اعمال خواهد کرد.بسیاری از دوربین های رده بالا به شما امکان می دهند این تنظیم ها را اصلاح کنید ؛ ولی دوربین های ارزان قیمت چنین امکاناتی را فراهم نمی سازند. وقتی دوربین شما تصویر را پردازش می کند و آنرا در حافظه ( کارت فلش یا رسانه ای دیگر ) با آن تنظیم های ویژه می نویسد، آن خصوصیات همواره در آنجا خواهند ماند. اگر تنظیم های نادرست را به کار بگیرید، برای درست کردن عکس مجبور خواهید شد که انواع اصلاحات را روی آن انجام دهید.

فرمت ذخیره سازی RAW

RAW یک فرمت پرطرفدار دیگر است. RAW سرواژه نیست ، یک اصطلاح دقیق است که به خروجی اصلی ای اشاره دارد که مسـتقیما از پیکسلهای قرمز، سبز و آبی ضبط شده است که حسگر Sensor)) تصویر دوربین شما را تشکیل می دهند. بر خلاف فایلهای JPEG که به عکس دیجیتالی نهائی نزدیک است ، فایلهای RAW را میتوان نگاتیوهای دیجیتال نامید؛ آنها اصلا به وسیله کامپیوتر داخل دوربین شما پردازش نمی شوند و مزایائی فراهم میسازند که آنها را در فرمتهای تصویری دیگر نخواهید یافت. سازندگان دوربین های عکاسی، نرم افزار تبدیل RAW را به همراه دوربین ارائه می دهند تا کاربران بتوانند فایلهای RAW را باز و روی آنها کار کنند. بدون این نرم افزار نمی توانید فایل RAW را تماشا یا اصلاح کنید، حقیقتی که این فایلها را برای کاربرانی بی فایده و ناکارآمد می سازد که فقط میخواهند عکس بگیرند و بلافاصله چاپ کنند یا از طریق ایمیل به دوستان خود پست کنند. از سـوی دیگـر ، فـایلهای RAW واقـعا بزرگ هستنـد. آنـها گـاهـی با یـک تکـنیک بی اتلاف اندکی فشرده می شوند ( اگر چنیـن امکانـی وجود داشـته باشد آن را در منـوی دوربین بـاید ببینید ) اما در عمل ، فایلـهای RAW اصـلا فـشرده نمی شوند ، در نتیجه اگر یک پردازنده سریع و مقادیر هنگفتی RAM نداشته باشید، وقت زیادی را باید روی کامپیوتر صرف کنید تا بتوانید این فایلها را باز کنید. عکاسان حرفه ای که از فرمت RAW بهره می گیرند این را می دانند و سخت افزار خود را مطابق با آن ارتقا می دهند. با وجود این، اجازه ندهید اندازه فایل، شما را در استفاده از این فرمت دچار تردید کند.

فایلهای RAW داده های بسیار بیشتری نسبت به JPEG دارند اما در عمل فضای کمتری نسبت به فرمتهای دیگر مانند TIFF نیاز دارند و دقت بالای آنها به شما امکان می دهد چاپهای بزرگ را بدون عیوب فرمتهای بااتلاف به وجود بیاورید. از آن بهتر، فایل RAW به شما امکان می دهد اصلاحاتی در سطح پائین را پس از عکاسی روی تصویر خود به اجرا در آورید. آیا تنظیم حالت توازن سفیدی درست را فراموش کرده اید؟ آیا تنظیم اشباع رنگ را اشتباه میزان کرده اید؟ وقتی فایل RAW داشته باشید میتوانید تنظیم ها را پس از عکاسی اعمال کنید، زیرا با داده هایی کار می کنید که به وسیله کامپیوتر داخلی دوربین پردازش نشده است. Adobe. فرمت RAW باعث به وجود آمدن مسائل فراوانی میشود زیرا حتی با آنکه فایلهای RAW پردازش نشده اند، بسته به نوع دوربینی که انتخاب می کنید متفاوت هستند. هر سازنده ای دوربین خود را با نگارشی متمایز از فرمت RAW تولید می کند. گاهی، این شرکتها حتی در بین مدلهای مختلف دوربین خود از فرمت RAW مختلفی بهره میگیرند. به دلیل این مسائل، شرکت Adobe Systems فرمت Digital Negative Specification را ابداع کرد، که یک فرمت متحد برای فایلهای تصویری RAW است که بسط فایل دارند.

شرکت Adobe این مشخصات را با این امید انتشار داد که ناسازگاریهای فایل RAW برای عکاسانی که با ذخیره و اصلاح هزاران عکس سروکار دارند از بین برود. فرمت Digital Negative Specification ، همچون بسیاری از فرمت های RAW اختصاصی دیگر بر بنیاد یک نگارش از فرمت TIFF است، اما اختلاف در انعطاف پذیری آن است. برای استفاده از این فرمت، می توانید فایلهای RAW خود را با استفاده از برنامه رایگان مبدل محصول Adobe به فرمت تبدیل کنید.سپس می توانید فایلهای < DNG.> خود را با استفاده از هر برنامه ای که از Digital Negative Specification پشتیبانی می کند تماشا و اصلاح کنید. ضمن عملیات اصلاح، می توانید یک فایل DNG را به یک فایل JPEG یا فرمتی دیگر تبدیل کنید. انتشار فرمت Digital Negative Specification بسیار ضروری بود چون طول عمر فایلهای نسبت به فایلهائی که در یک فرمت RAW اختصاصی ذخیره شده اند بسیار طولانی تر است. به عنوان مثال، اگر عکسی را با فرمت RAW اختصاصی یک سازنده بگیرید و آن را در کامپیوتر خود ذخیره کنید، احتمال کمی وجود دارد که پس از ۱۰ سال بتوانید نرم افزاری پیدا کنید که آن فرمت ویژه را تشخیص می دهـد. در هر حال، اگر عکسهای RAW خود را به < DNG.> تبدیل کنید، می توانید با دهها دوربین دیجیتال طی سالها عکس بگیرید و اطمینان داشته باشید که هر برنامه پشتیبانی کننده < DNG.> در پردازش عکسها به شما کمک خواهد کرد.

Digital Negative Specification مجموعه ای ثابت از قواعد نیست. این فـرمت در دوربیـنهائی که هنـوز سـاخته نشده اند نیز میتواند جای داشته باشد. حتی طوری طراحی شده است که پیشرفتهای آینده در فناوری تصویرپردازی را در نظر بگیرد، که یک دلیل دیگر این گزینه برتر است چون بهترین انتخاب برای اهداف آرشیوی بلند مدت است. TIFF برای چاپ تعدادی از دوربین های دیجیتال به شما امکان می دهند که فایلها را با فـرمت TIFF ضبـط کنید که معمولا بسط فایل < TIF.> یا < TIFF.> را دارند. این فرمت به اندازه JPEG شناخته شده نیست ، اما اکثر برنامه های اصلاح تصویر میتوانند فایلهای TIFF را باز کنند و نمایش بدهند. TIFF چند مزیت نسبت به JPEG نیز دارد. یکی از بزرگترین مزایای TIFF آن است که از تصاویر CMYK در کامپیوترهای پی سی و مکینتاش پشتیبانی می کند ، در حالی که JPEG ها از RGB پایه پشتیبانی می کنند. به بیان ساده، تصاویر TIFF برای چاپ و انتشار حرفه ای مناسبتر از JPEG ها هستند. یادآوری: CMYK و RGB به ترتیب سرواژه عبارات زیر هستند: CMYK : Cyan Magenta Yellow Black RGB : Red Green Blue بسیاری از دوربینها به شما امکان می دهند که عکسهای خود را در فرمت TIFF هشت بیتی ذخیره کنید و در نتیجه از فشرده سازی مورد استفاده در فایلهای JPEG بپرهیزید.

با این همه، یک دوربین با دقت بالا فایلهای TIFF بسیار بزرگی را تولید خواهد کرد که نوشتن داده ها در کارت فلش را آهسته میسازد. البته، این سخن به معنای این نیست که فایلهای TIFF اصلا از فشرده سازی بهره نمی گیرند. بسته به کاربرد، انواع مختلفی از فشرده سازی برای TIFF ها به کار می رود و اگر با انعطاف پذیری سیستم رنگی که پیشتر ذکر کردیم ترکیب شود، TIFF ها یک گزینه عالی برای امور نشر رومیزی جدی و برای کاربران پیشرفته ای هستند که دوربینهایی دارند که عکسهای RAW نمی گیرد. اما برای کاربران دوربینهای دیجیتال متوسط، TIFF ها در مقایسه با JPEG ها انتخاب ضعیفی هستند زیرا TIFF ها بسیار بزرگتر از JPEG ها هستند. یک JPEG در یک دوربین ۵ مگاپیکسلی ممکن است حدود یک مگابایت از حافظه را اشغال کند. در مقابل، یک فایل TIFF فشرده نشده در یک دوربین ۵ مگاپیکسلی می تواند به بزرگی ۱۴ مگابایت باشد و دوربینی که تا حدودی فشرده سازی را به فایلهای TIFF خود اعمال می کند باز هم یک عکس تولید خواهد کرد که ۶ مگابایت یا بزرگتر است. این اندازه های فایل بسیار بزرگ در بسیاری از شرایط باعث میشوند که از خیر TIFF بگذرید. کاربردها حال که اختلاف بین فرمتهای مختلف عکاسی دیجیتال را بهتر فهمیده اید یه ذکر چند مثال می پردازیم تا به شما نشان دهیم که چگونه می توانید در بهترین حالت از این فرمتها بهره بگیرید.

کاربردهای JPEG

در فرمت JPEG راحت ترین و کارآمدترین نوع فایلی است که می توانید استفاده کنید. به ویژه اگر از یک دوربین دیجیتال آهسته و کارت فلش دارای سرعتهای نوشتن آهسته بهره میگیرند JPEG بهترین انتخاب است چون دوربین آهسته، فایل JPEG را بسیار سریعتر از فایلهای JPEG و RAW ضبط می کند.دوربینهای دارای پردازنده های تصویر سریعتر نیز JPEG ها را سریعتر از انواع فایل بزرگتر ذخیره می کنند. فشردگی JPEG نیز انتقال آنها به کامپیوتر را آسانتر می سازد. ۱۰ فایل JPEG را در مدتی کوتاهتر از همان تعداد فایل RAW میتوان به کامپیوتر انتقال داد. از سوی دیگر، پردازنده کامپیوتر شما عکسهای JPEG را سریع تر از فایل RAW یا TIFF به نمایش در خواهد آورد. با آنکه JPEGها نمی توانند کیفیتی مشابه کیفیت بسیار بالای دو فرمت دیگر فراهم کنند ، میتوانند چاپهای عالی را به وجود بیاورند به ویژه وقتی از بالاترین دقت و کمترین تنظیم فشرده سازی بهره بگیرید – چاپگرهای مرکب افشان جدید می توانند چنین عکسهائی را مستقیما از کارت فلش بخوانند و چاپ کنند. در نتیجه ، اگر فقط می خواهید گاهی چند عکسی را چاپ کنید ، از کیفیت چاپ عکس JPEG شکایت زیادی نخواهید کرد.

کاربردهای JPEG

یک نکته مهم را درباره عکسهای JPEG به خاطر بسپارید. اگر یک فایل JPEG را در یک برنامه اصلاح تصویر باز کنید و قصد داشته باشید روی یک عکس در چند جلسه مختلف کار کنید، بهتر است ابتدا آنرا در یک فرمت متفاوت مانند TIFF ذخیره کنید که از فشرده سازی با اتلاف استفاده نمی کند. یک دلیل خوب برای اینکار وجود دارد. هر بار که یک عکس JPEG را باز و از نو ذخیره می کنید، این فایل بیشتر فشرده سازی میشود. اندازه فایل خیلی تفاوت نخواهد کرد اما فشرده سازی اضافی کیفیت عکس را پائین خواهد آورد. مشابه گرفتن فتوکپی از روی فتوکپی، اگر ۱۰ بار عمل کپی سازی را ادامه دهید، تصویر نهائی با تصویر اولیه بسیار متفاوت خواهد بود. اگر ترجیح می دهید که فرمت تصویر نهائی شما JPEG باشد، میتوانید در آخر، یعنی پس از عملیات اصلاح عکس، TIFF را به JPEG تبدیل کنید. اگر فقط گاهی میخواهید از مزایای فایلهای RAW بهره بگیرید، اما سهولت JPEG را می پسندید، به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه کنید. بعضی از دوربین ها در عمل به شما امکان می دهند که یک فایل RAW و یک فایل JPEG را به طور همزمان بگیرید. این خصوصیت، فضای حافظه دوربین را زیاد مصرف میکند اما برای بعضی از عکاسان، JPEG کمک می کند که یک فایل آماده داشته باشند و بعدا سر فرصت بتوانند روی فایل RAW کار کنند. اگر قصد دارید که از عکسهای خود صرفا برای فعالیتهای اینترنتی بهره بگیرید، JPEG بهترین گزینه است اما مجبورید روی تغییر اندازه تصاویر خود کار کنید. همچنان که پیشتر گفته شد فشرده سازی سنگین باعث خواهد شد که وقتی تصاویر JPEG را بزرگ می کنید شطرنجی دیده شوند ، اما اگر اندازه JPEG را نیز خیلی کوچک کنید، باز هم اثری مشابه را خواهید دید. اگر فقط می خواهید عکسهای شما روی اینترنت خوب دیده شوند، اندازه آنها را با تنظیم ۷۲ نقطه در اینچ dpi)) تغییر دهید که نتیجه بسیار خوبی را به دست خواهد داد.

 

کاربردهای TIFF

فایل های TIFF ، در دوربینهای دیجیتالی کمترین کاربرد را دارند. این فایلها در عمل چاپهای عالی را برای شما فراهم میسازند اما حافظه دوربین را خیلی زود پر می کنند و به یک کامپیوتر قدرتمند برای اداره کارآمد این فایلها نیاز خواهید داشت. وقتی باید از فرمت TIFF استفاده کنید که دوربین شما تنظیم RAW را ندارد و از پیش می دانید که بالاترین کیفیت JPEG برای نیازهای شما کافی نیست. همچنین اگر بخواهید عکس برای اهداف چاپ حرفه ای تولید کنید بهتر است TIFF را در نظر بگیرید.

کاربردهای  RAW

فایلهای RAW همچون فایلهای TIFF ، برای کاربران دوربین دیجیتال متوسط کاربرد اندکی دارد. این فایلها به پیچیدگی TIFF ها نیستند اما آنها چند برابر تصاویر JPEG هستند، بدین معنی که فایلهای RAW دوربین و کامپیوتر شما را تا اندازه ای آهسته می کنند. با این حال، اگر قصد دارید عملیات پردازشی بعدی را بر روی عکسهای خود انجام دهید و می خواهید مهارتهای عکاسی خود را بیشتر کنید، باید با فرمت RAW کار کنید. اگر بخواهید عکسهای خود را در فرمتی آرشیو کنید که سالها کار خواهد کرد، تبدیل فایلهای RAW به DNG سازگاری بلندمدتی را برای نگاتیوهای دیجیتال شما فراهم خواهد کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *